Welke competenties wil je ontwikkelen?

Zelfleiderschap
De laatste jaren verwachten organisaties een groter aanpassingsvermogen en meer initiatief van hun medewerkers. Omgaan met veranderingen, prioriteiten aanpassen, de loopbaan vormgeven, leersituaties opzoeken, hiervoor is zelfleiderschap nodig.

Intern communiceren
Om elkaar te begrijpen en om zich met elkaar verbonden te voelen, is effectieve communicatie cruciaal. Geen goede samenwerking zonder communicatie. Communicatie is de sleutel om informatie uit te wisselen of iets te onderzoeken, …

Extern communiceren
Organisaties communiceren ook extern. Elke medewerker komt in contact met klanten, met de burger, met belangengroepen. De medewerker vertegenwoordigt op zulke momenten het bedrijf, staat voor de waarden en belangen van de organisatie.

Samenwerken
Samenwerken is soms uitdagend. Teamleden verschillen van elkaar op het vlak van persoonlijkheid, waarden, visie, vaardigheden, … Men verwacht dat teamleden constructief samenwerken om resultaten in de organisatie neer te zetten.

Bouwen aan een veilige
feedbackomgeving
Een feedbackomgeving is veel meer dan constructieve feedback geven. Bij een feedbackomgeving zijn mensen beschikbaar, doen ze hun mond open, weten ze van elkaar waarmee ze bezig zijn en worden problemen of kansen openlijk besproken.

Weerstand en conflicten
aanpakken
Soms is er ongenoegen in het team. Wanneer dit uitgroeit tot een conflict tussen mensen, bedreigt dit de werking. Niet elke onenigheid is negatief. Zo kunnen taakconflicten bijdragen aan innovatie.

Vergaderen
Vergaderingen zijn noodzakelijke activiteiten in organisaties. Vergaderingen zijn zinvol om informatie te verspreiden, om de voortgang van het werk te bespreken, ervaringen uit te wisselen of oplossingen te zoeken.

Intern opleiden
Veel van ons leren vindt plaats op de werkplek. Meestal gebeurt dit op een informele wijze. Toch kiezen organisaties er vaak voor om mensen op formele manieren op te leiden. Vooral voor vaktechnische competenties is dit het geval.

Leidinggeven
Een leidinggevende geeft dagelijks richting aan het team. De leidinggevende luistert, stimuleert de samenwerking en begeleidt de teamleden om resultaten te halen.

Leidinggeven aan
uitdagingen
Soms is de startpositie van het team niet optimaal. Ook de richting waarin het team beweegt, kan uitdagend zijn. Sluimerende conflicten, rolonduidelijkheid of een verandering zijn hier voorbeelden van.