Omgaan met verbale agressie
In bepaalde gevallen wordt weerstand agressie. De uitdaging is deze niet te laten escaleren en om hier op een veilige manier mee om te gaan.
Omgaan met verbale agressie Meer lezen »
In bepaalde gevallen wordt weerstand agressie. De uitdaging is deze niet te laten escaleren en om hier op een veilige manier mee om te gaan.
Omgaan met verbale agressie Meer lezen »
Soms kan of wil de medewerker niet tegemoetkomen aan de noden van de ander. De uitdaging is ervoor te zorgen dat de klant een fijn gevoel overhoudt aan het gesprek.
‘Moeilijke’ klanten helpen Meer lezen »
Klantgericht communiceren, betekent dat de medewerker zowel vanuit de belangen van de organisatie als vanuit de noden van de ander communiceert.
Klantgericht communiceren Meer lezen »
Na een boodschap volgt een reactie. Deze reactie is vaak te voorspellen vanuit de wetmatigheden van communicatie. Wat maakt dat je een negatieve spiraal makkelijk ‘doorbreekt’.
Met de ander in gesprek gaan Meer lezen »
Wil de medewerker dat de ander iets met de boodschap doet, zal deze de boodschap best formuleren met de bril op van de ander. De medewerker communiceert als het ware vanuit de perceptie.
Communiceren vanuit de perceptie Meer lezen »
Meestal vertrekt de medewerker vanuit het eigen doel als deze iets zegt. De boodschap is echter bedoeld voor de ander. Belangrijk om de andere goed te begrijpen en te weten wat deze nodig heeft.
De noden van de ander onderzoeken Meer lezen »
Ook geschreven boodschappen verdienen aandacht, misschien zelfs nog meer dan mondelinge. De lezer leest niet altijd wat we denken gecommuniceerd te hebben
Een geschreven boodschap overbrengen Meer lezen »
Communiceren is ook begrijpen wat de ander vertelt, hier empathisch mee omgaan en samen nadenken over oplossingen. Actief luisteren is een competentie die je kan trainen.
Iedereen maakt wel eens iets duidelijk aan het team, informeert de leidinggevende, geeft uitleg aan een nieuwe collega of een klant. Wat gezegd wordt, is belangrijk. Maar ook de manier waarop dit gebeurt, verdient aandacht.
Een gesproken boodschap overbrengen Meer lezen »
Niet enkel de veranderingen in een organisatie, ook andere zaken bepalen hoe de medewerker de tijd invult. Persoonlijkheid is daar één van, drukte een andere.
Efficiënter werken Meer lezen »