Instructies geven
Een evenwichtige werkverdeling, opdrachten geven, de norm bewaken, collega’s bijsturen, iets opnieuw laten doen, … Niet de gemakkelijkste taken voor een leidinggevende die ook meewerkt.
Instructies geven Meer lezen »
Een evenwichtige werkverdeling, opdrachten geven, de norm bewaken, collega’s bijsturen, iets opnieuw laten doen, … Niet de gemakkelijkste taken voor een leidinggevende die ook meewerkt.
Instructies geven Meer lezen »
We komen van ver. Enkele tientallen jaren geleden maakten we kennis met de ik-boodschap, erna leerden we het begrip constructieve feedback kennen, om nu uiteindelijk te streven naar een feedbackomgeving.
Van feedback naar een feedbackomgeving Meer lezen »
Organisaties verwachten dat mensen zich veilig voelen om feedback te vragen en te geven aan elkaar. De leidinggevende zal dit gedrag niet enkel stimuleren maar heeft ook een belangrijke voorbeeldfunctie.
Doelgerichte feedback vragen, ontvangen en geven Meer lezen »
Soms loopt het niet zoals de leidinggevende zou willen. Teamleden nemen hun rol niet op of houden zich niet aan afspraken. Ook kunnen er conflicten ontstaan. Situaties voor de leidinggevende om met het teamlid of alle teamleden aan te pakken.
Uitdagingen aanpakken Meer lezen »
Om de doelen te behalen, begeleidt de leidinggevende de teamleden, ondersteunt hen, beantwoordt vragen en zorgt deze ervoor dat het team goed samenwerkt. Ook gebruikt de leidinggevende de input van de medewerkers om dingen te verbeteren.
Mijn team coachen en betrekken Meer lezen »
Duaal leren of andere vormen van werkplekleren hebben vaak als doel competenties te verwerven met het oog op het behalen van een diploma of een certificaat.
De lerende evalueren Meer lezen »
Willen we de lerende goed opleiden en deze echt stappen laten zetten, is het erg belangrijk dat de mentor deze intensief begeleidt, coacht en nauwgezet opvolgt.
De lerende opvolgen Meer lezen »
Het opleidingsplan staat vaak centraal bij het opleiden. De mentor zal zich er om die reden door laten leiden tijdens het leertraject zodat deze samen met de lerende stappen zal zetten
Doelgericht opleiden met het opleidingsplan Meer lezen »
Wanneer teamleden altijd met elkaar akkoord zijn, is geen innovatie mogelijk. Belangrijk is dat de teamleden zich veilig voelen om fouten te maken, bedenkingen te uiten en om dingen echt in vraag te stellen.
Psychologische veiligheid bevorderen Meer lezen »
Veel organisaties willen evolueren naar een feedbackomgeving. Deze evolutie houdt in dat organisaties een stap verder willen gaan dan het geven en ontvangen van feedback. Denk bijvoorbeeld aan het vergroten van de beschikbaarheid van de mensen, de transparantie in de werkzaamheden.
Stappen zetten naar een feedbackomgeving Meer lezen »